Θρησκεία

Επισήμως οι Δροσερίτες στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι Μουσουλμάνοι, ενώ ανάμεσα τους κατοικούν και λίγες οικογένειες Χριστιανών, οι οποίες βαφτίστηκαν κάποια στιγμή από Χριστιανούς που δεσμέυτηκαν μ΄αυτόν τον τρόπο να προστατεύουν κάποια μέλη της οικογένειας. Όπως και οι περισσότεροι Τσιγγάνοι, έχουν μια ιδιαίτερη αντίληψη για τον Θεό. Πιστεύουν στην ύπαρξη του Θεού, Ντελ (Θεός στη ρομανί), έχουν αναπτύξει ένα δικό τους σύστημα αξιών που ορίζει το κακό και το καλό, το σωστό και το λάθος. Ακολουθούν πρακτικές λατρείας παρόμοιες με αυτές που έχουν οι κοινωνίες με τις οποίες συναναστρέφονται, διατηρούν όμως και τις δικές τους ξεχωριστές πρακτικές που συνθέτουν τα στοιχεία του πολιτισμού τους. Με θρησκευτική ευλάβεια τηρούν τις εθιμοτυπικές τους συνήθειες, ενώ πλήθος δεισιδαιμονίες συνοδεύουν κάθε σημαντική στιγμή της ζωής τους, όπως η γέννηση, η αρρώστια, ο γάμος ή ο θάνατος ενώ πιστεύουν πολύ στις προλήψεις, στο "ματι", στη μαγεία.

Ως μουσουλμάνοι κάνουν σουνέτι (περιτομή), ενώ παντρεύονται και κηδεύονται από το Μουφτή. Από τις μουσουλμανικές εορτές γιορτάζουν το Σεκέρ Μπαϊράμι και το Κουρμπάν Μπαϊράμι, κατά το οποίο σφάζουν τα επιλεγμένα για το σκοπό αυτό ζώα, χωρίς όμως να ακολουθούν με συνέπεια το μουσουλμανικό τυπικό. Είναι ελάχιστοι όσοι δεν πίνουν αλκοόλ, προσεύχονται καθημερινά ή ζουν όπως ορίζει το Κοράνι.

Αντίστοιχα κατά τη διάρκεια του Ορθόδοξου Χριστιανικού Πάσχα, οι Δροσερίτες ψήνουν αρνιά στις αυλές τους, φτιάχνουν τσουρέκια και βάφουν κόκκινα αυγά. Τα Χριστούγεννα λένε τα κάλαντα στην πόλη της Ξάνθης, ενώ το Δεκαπενταύγουστο προσκυνούν την εικόνα της Παναγίας. Συχνά ονοματίζουν τα παιδιά τους με το όνομα Ντίνο ή Ντίνα από το νησί της Τήνου (Ντίνος για τους Δροσερίτες), όπου πηγαίνουν κάθε χρόνο για να προσκυνήσουν, παρά την ταλαιπωρία του ταξιδιού και τη δυσφορία των ντόπιων.

Οι Δροσερίτες δεν επισκέπτονται συστηματικά χώρους λατρείας. Στο Δροσερό υπάρχει μουσουλμανικός τεκές και ένα εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίο. Και τα δύο χτίστηκαν "όταν σε ονειρο εμφανίστηκε Άγιος και έδωσε την εντολή". Και οι δύο αυτοί θρησκευτικού χώροι συντηρούνται και φροντίζονται από γενιά σε γενιά από τους κατοίκους του οικισμού. 

Παρά την ποικιλομορφία των θρησκευτικών τους χαρακτηρηστικών, η θρησκευτική ταυτότητα των Δροσεριτών καθορίζεται ως μουσουλμανική και προστατεύεται από τη συνθήκη της Λωζάννης. Οι Δροσερίτες υπάγονται στη δικαιοδοσία του Μουφτή της Ξάνθης. Οι αρμοδιότητες του Μουφτή περιλαμβάνουν, πέραν της θρησκευτικής καθοδήγησης και κατήχησης, δικαστική δικαιοδοσία για θέματα γάμων, διαζυγίων, διατροφών, αποφάσεων για κληρονομικά ζητήματα, επιτροπειών, κηδεμονιών κλπ.

(Πηγή: Το Δροσερό: οικισμός Μουσουλμάνων Ρομα στη Θράκη. Δ.Αδαμαντίδου-Ε.Χαζάπη)

 
GreekEnglish (United Kingdom)